16 februari 2023
Stichting BOOR heeft, als grootste schoolbestuur van Rotterdam, de afgelopen jaren geïnvesteerd in dit soort oplossingen. Altijd vanuit visie voor de ontwikkeling van de leerling. Lees mee hoe wij dit aanpakken.
Niet afwachten
Eigentijds onderwijs vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen, ook en juist van de organisatie van het onderwijs. Bij BOOR doen we dat in het programma Anders Organiseren. In het programma staat hoge kwaliteit van onderwijs voorop. Binnen die kwaliteitsstandaard blijkt veel mogelijk. ‘We starten al met anders organiseren bij het aantrekken van nieuwe leerkrachten’, vertelt Stefan Quack. Werven van personeel in een tijd van krapte werkt totaal anders dan wanneer er sprake is van een ruime arbeidsmarkt. ‘Ons team van interne recruiters ondersteunt de scholen in hun zoektocht. Dit maakt ons al uniek. BOOR pakt werving organisatiebreed aan. Dat begint met proactief benaderen van bureaus en kandidaten. Niet afwachten’. Door centrale werving voor de hele stichting is er meer zicht op de vacatures die openstaan, maar ook op de kandidaten in het bestand. Stefan: ‘Het uitgangspunt van ons Anders Organiseren programma is kijken naar wat je hebt, niet wat je mist. Dat passen wij ook toe. Komt een kandidaat, om wat voor reden, niet in aanmerking voor een positie dan kijken of er andere geschikte plekken zijn binnen BOOR.’
Benieuwd hoe ook onze scholen op een creatieve manier invulling geven aan de zoektocht naar nieuwe leerkrachten? Bekijk de video met Hugo Jacobs, directeur OBS De Mare:
Inzet van vakkrachten
Niet alle klassen kunnen bemannen is in deze tijd van lerarentekort één van de meest gehoorde problemen. Een oplossing die BOOR toepast is de inzet van vakleerkrachten. De vakleerkracht behandelt één specifiek vak, verrijkt zo de kennis van leerlingen en ontzorgt de leerkrachten. Omdat deze vakleerkrachten rondlopen op school is het een zichtbare oplossing, waardoor leerkrachten weten dat zij gehoord worden. Een aanwinst op vele fronten.
Ontdek welke oplossingen voor het lerarentekort Freya van Buuren, directeur OBS de Esch inzet op haar school:
Zij-instroom: na twee jaar bevoegd leerkracht
Een mooie opbrengst van Anders Organiseren is het zij-instroomtraject dat BOOR heeft opgezet met Hogeschool Rotterdam. Momenteel zijn al vijftig deelnemers actief op een BOOR-school. Dit traject is voor mensen uit een ander sector die de ambitie hebben om leerkracht te worden. Een leerkracht in spe die zich aanmeldt is na twee jaar bevoegd om zelf een klas te draaien. Het traject is intensief, vandaar dat een verplichte rekentoets, geschiktheidsonderzoek en voorgesprek met een selectieteam vooraf gaan aan de start van de opleiding. Dat maakt ons extra trots op het succes en de collega’s die we via dit traject verwelkomen!
Meer lezen over instromen in het onderwijs? Klik dan hier.
Ieder talent telt
Met andere ogen kijken naar onderwijs doen we niet alleen bij onze nieuwkomers. Het koesteren (binden en boeien) van medewerkers is ook een pijler van Anders Organiseren. Een van de vijf beloftes uit de strategische koers van BOOR is: Ieder talent telt. Dat geldt zeker voor onze leerkrachten. Stefan: ‘Ambitiegesprekken geven inzicht in persoonlijke wensen en doelen. We zien collega’s ook interesse hebben in talentontwikkeling buiten het lerarenvak, denk aan fotografie, schilderen of yoga. BOOR investeert in projecten die medewerkers motiveren, inspireren en binden zodat ze mentaal sterk voor de klas staan’.