"Ik vind kinderen fantastisch. Ze zijn eerlijk en leergierig."

Tomas van de Velde / Sociaal pedagogisch hulpverlener / zij-instromer Kindcentrum IJsselmonde / Rotterdam

“Ik bouw graag aan een band voor de lange termijn. Ik wil mij verdiepen in de problematiek of het gedrag van een leerling en daar samen aan werken. Dat kan niet als de focus ligt op lesgeven. Dankzij het zij-instroom traject heb ik eigenlijk ontdekt wat ik écht wil doen.”

Tomas van de Velde

“Ik vind veel interessant en krijg energie van afwisseling”

Kindcentrum IJsselmonde - Sociaal pedagogisch hulpverlener

Een duizendpoot. Zo zou je Tomas kunnen omschrijven. Van DJ, online marketeer tot verslaafdenzorg, hij deed of doet het allemaal. Maar momenteel is hij actief als sociaal pedagogisch hulpverlener bij Kindcentrum IJsselmonde, onderdeel van BOOR. “Ik vind veel interessant en krijg energie van afwisseling” lacht Tomas.

Na een zij-instroomtraject werkt Tomas sinds juni 2022 als sociaal pedagogisch medewerker in het speciaal onderwijs. Hij rondde de instroomopleiding niet af, maar.. dat maakt het niet onmogelijk om toch aan de slag te gaan in het onderwijs. Daar is Tomas een uitstekend voorbeeld van.

Ontdekkingstocht

“Ik startte in 2020 op OBS de Eduard van Beinum met de zij-instroom opleiding. Een pittig traject van twee jaar. Vanwege corona en de praktijkervaring die ik in deze periode opdeed ontdekte ik dat voor de klas staan niet voor mij is weggelegd. Ik vind kinderen fantastisch. Ze zijn eerlijk en leergierig. Ik ben een persoon die houdt van afwisseling, en dat vond ik niet zozeer in het lesgeven maar wel in de begeleiding van leerlingen. Ik bouw graag aan een band voor de lange termijn. Ik wil mij verdiepen in de problematiek of het gedrag van een leerling en daar samen aan werken. Dat kan niet als de focus ligt op lesgeven. Dankzij het zij-instroom traject heb ik eigenlijk ontdekt wat ik écht wil doen.”

Kanjers

“De begeleiding tijdens mijn zij-instroomtraject door BOOR en Hogeschool Rotterdam was heel prettig. Ook toen ik besloot een andere weg in te slaan hebben we met elkaar gekeken naar de mogelijkheden. Zo kwam ik bij de opleiding Social Work terecht en via de contacten bij BOOR kon ik starten op Kindcentrum IJsselmonde. Hier ben ik op mijn plek. Op onze school lopen, inclusief mijzelf, vier sociaal pedagogische hulpverleners. Ieder van ons is gekoppeld aan twee klassen. Zo zien de leerlingen een vast gezicht. In samenwerking met de leerkracht maken we individuele behandelplannen zoals omgaan met woede, sociale vaardigheden of angsten. Een methode die ik gebruik tijdens mijn sessies is onder andere de kanjer methode.” De kanjertraining bevordert onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor rust in de klas en helpt deze leerlingen, maar ook de leerkrachten om elkaar beter te begrijpen. Een vertrouwde en veilige sfeer in de klassen, dat is waar ik naar streef.

In een hokje passen

Tomas: “Werken in het speciaal basis onderwijs zit mij als gegoten. Ik denk niet dat het bij iedereen past, maar wel bij mij. Ik ben ook niet in één hokje te vangen. Datzelfde geldt voor deze leerlingen, daar hou ik van! Op deze plek heb ik het gevoel dat ik iets kan toevoegen wat nog ontbreekt. Een stabiele factor die leerlingen helpt om te groeien. Daar haal ik iedere dag energie uit.”

Alles onder één dak

Kindcentrum IJsselmonde: alles onder één dak
Kindcentrum IJsselmonde is een ontmoetingsplaats voor ouders, onderwijs en zorgpartners. Ouders kunnen terecht met vragen over opvoeding en ontwikkeling. Het centrum biedt openbaar basis- en speciaal onderwijs. Alles onder één dak, zo hebben de kinderen snel toegang tot alle zorg en aandacht die ze nodig hebben.

https://www.kindcentrumijsselmonde.nl/

"Breek uit je lokaal en sta er niet alleen voor."

Kindcentrum IJsselmonde

In 2022 gingen de deuren open van ons nieuwe kindcentrum. In dit prachtige gebouw in de wijk IJsselmonde staat basisonderwijs, kinderopvang en gezondheid centraal. We hebben ons eigen concept ontwikkeld dat gebaseerd is op unitonderwijs. We geven in een unit les aan twee leerjaren met 100 leerlingen onder leiding van een team van een unitleider, leerkrachten, klassenassistenten en een unitpedagoog. Samen vorm je één team. We zijn praktische Rotterdammers die alles doen voor onze leerlingen en hun talenten en mogelijkheden willen ontwikkelen.
Wij zijn een openbare school. Dat wil zeggen dat iedereen welkom is. Welke cultuur, religie of sociale achtergrond een kind ook heeft. Wij leren kinderen om respect voor elkaar te hebben en vertrouwen op diversiteit.

In het gebouw vind je ook peuter- en buitenschoolse opvang van Groot Rotterdam, Centrum voor Jeugd en Gezin, een fysiotherapeut, een diëtist en een logopedist. Alles onder één dak. Dat is fijn, want zo krijgen kinderen snel alle zorg en aandacht die ze nodig hebben.